fredag 11 februari 2011

kräk och sjukhus

Idag har vi varit på Säs, träffat logopeden och dietisten. Luna har börjat kräka mer efter knapp op så det mesta handlade om hur jag ska lyckas få i henne mat så hon kan växa och gå upp i vikt. Dagens vikt var ingen höjdare, trodde det var fel så jag vägde henne 2gånger. Hon har gått ner 550g på 6 dagar, nu 8450g. Tror att det mesta hon förlorat är vätska men ändå. Var så glad att hon äntligen gått upp till 9kg.
Efter mötet var Julia hungrig och Luna behövde äta så vi stannade och fikade. Precis när jag matat klart Luna kräks hon upp allt. Hade med mig extra kläder men ingen mer overall. Dum som jag var tog jag inte av overallen. Tur att jag har en snäll pappa som kom till undsättning. Han körde hem oss och stannade en stund och drack kaffe. Pulverkaffe närmare bestämt ;)

Ska få en matpump så jag kan mata även på nätterna för att slippa ge henne så många mål. Ska testa den dagtid med för att se om det gör någon skillnad mot handmatning med spruta. Idag har varit en urusel dag, hon har kräkt upp all nutrini. Blir det inte bättre imorgon ringer jag till barnmottagningen. Det konstiga är att hon får behålla all dryck oavsett mängd förutom nutrini.
Har sondat 100ml varannan timme men allt har kommit upp. Nu ikväll sondade jag bara 40ml samtidigt med penicillinet (ska tas med mat) men hon kräktes ändå upp det. Efter det har hon bara fått pärondryck och penicillin. Hennes mage är inte helt 100 efter magsjukan så ska testa att köpa majsvälling imorgon. Så trött på alla sjukdomar och efterverkningar.

2 kommentarer:

famgranath sa...

Usch vad jobbigt att det inte går framåt. Hoppas hon repar sig snart och att knappen funkar.
Matpump är så smidigt, vi har haft det sen vi kom hem. Man kan låta den gå på väldigt låg hastighet och det blir jämnare än när man handmatar. Håller tummarna för att hon slutar att kräka!

Marielle sa...

Usch stackars er...Kan tyvärr inte utala mig om knapp och allt det där, men hoppas verkligen att det snart ska ordna sig för er. Jag är mäkta imponerad av dig...Du är en super mamma!!
Kramar