måndag 3 januari 2011

Luna och mat

Morgonen började med en kaskad kräkning när jag skulle sonda då Luna vägrade flaskan. Försökte 1h senare men likadant då så jag gav upp. Idag har varit en riktigt dålig dag vad gäller matmängden. De senaste dagarna har inte heller varit bra men bättre iaf. I em åkte jag och Luna till stan en sväng. Bytte ett linne jag köpt, var enorm i storleken. Sen åkte vi till apoteket på sjukhuset, beställde ASA kapslar och hämtade ut synagis (rs- vaccin) till på fredag.
På bussen hem ringde logopeden och frågade hur det går med Lunas mat. Inte alls sa jag, då tyckte hon att vi skulle komma på ett möte snart. Imorgon ska vi dit så hon får träffa Luna och se hur hon äter eller inte äter är nog en bättre beskrivning. Om kräkningarna inte är bättre imorgon drar jag sonden efter vi varit hos logopeden. Det har ju funkat innan så hoppas på det nu med :) Ska väga henne med för att se vilket håll det går.
Idag har hon ätit några majskorn, lite potatissallad, 250ml välling och 50ml juice. Hon kissar ok fortfarande så slipper åka in med henne.
I em när vi kommit hem skulle jag sonda igen men det kom upp så jag fick bada henne. Hon tog iaf flaskan när hon skulle lägga sig, resten av dagen har hon bara puttat bort flaskan och varit jättearg. Vet inte hur mycket hon ätit nu ikväll men hoppas på 100ml iaf.
Sömnen funkar inte heller, orolig inatt, sov middag ca 40min men nu verkar hon sova gott. Hoppas det håller i sig även efter jag har lagt mig. Är ju ganska vanligt annars, sover jättebra på kvällen och sen när jag ska lägga mig börjar hon vakna till.

Hon är så härlig när hon är på gott humör, mycket olika ljud och tjötar om lampor som lyser. Något som hon vägrar säga är "mamma". Tror hon driver med mig för hon kan säga det men när jag ber henne säga de säger hon lampa och flinar.
Hon har också fått ett hemskt temperament, blir ett himla liv om hon inte får som hon vill. En mycket envis liten dam men tur är väl det. En stor kamp för någon som är så liten.

1 kommentar:

M sa...

faan vad du kämpar, begriper inte hur du orkar ensam, inte för att det kanske finns så mycket att välja på ... men är ändå otroligt impad av dig,och av lilltjejen såklart :) hoppas luna växer ifrån alla onödiga infektioner snart, känns som hon jämnt är mer el mindre sjuk, och vad jag förstår är det nåt som påverkar maten extra mycket? tänker på er...