tisdag 4 januari 2011

Besök hos logopeden

Idag tog vi sovmorgon till halv 9 sen vid 11 verkade Luna trött så hon fick lägga sig igen. Efter hon sovit tog jag bort sonden, fick inte behålla något som hon fått i sig på egen hand med flaskan. Har inte ens försökt sonda idag. Minsta hostning gjorde att hon kräktes. Inget svårt beslut att dra sonden då.
På em åkte vi till sjukhuset för att träffa logopeden. Blev ett ganska långt möte då jag fick dra hela historien om Luna, i korthet då annars hade vi nog suttit där än... Hon hade läst journalen så hon hade lite koll iaf. Logopeden var jättenöjd med Luna, att hon äter många olika konsistenser, är nyfiken på att prova och är inte rädd för att stoppa saker i munnen.
Vi ska bara fortsätta som innan att erbjuda mat, vill hon inte ha är det ok. Har aldrig tvingat Luna att äta då måltiden ska vara något positivt. Målet är ju att hon ska äta själv men nu nöjer jag mig med att hon smakar om hon får i sig något är det bara en bonus.
Ska ringa till Gbg imorgon för att sätta upp Luna på väntelista för knapp och höra hur det ser ut framöver. Orkar inte längre joxa med sonden som bara irriterar. Skulle vara så skönt med en matpump så man slipper stå och mata med spruta. Skulle nog inte ha med den när vi är ute men hemma vore det jättebra.
Tog en vikt och längd med, 8740g och 74cm lång. Hon har gått upp 150g på 3veckor. Inte illa, sondnäringen och sonden har gjort nytta :)
Efter sjukhusbesöket åkte vi hem till G-hester. Mamma plockade upp oss efter jobbet. Lagade korvstroganoff med ris :) Sen kollade vi på TV och satt och tjötade. Vid 20.30 åkte vi hem då jag glömt medicinerna och Luna va trött.
Imorgon kommer förhoppningsvis min bok jag beställt :)

1 kommentar:

Helena sa...

Finns det något annat hon kan tänka sig att dricka? Tänkte på saft, avslagen läsk eller juice? Vet att det inte är helt OK kanske att ge småttingarna det, men istället för vätskeersättningen? Kan hon suga med sugrör? Då kanske en mer eller festis kan fungera?

Hoppas hon kryar på sig och hoppas sen saker går undan när ni får kontakt med läkaren. Vad fick du för svar idag? Att det bara var att sätta sond igen?