söndag 14 mars 2010

Pulka åkning och sond

Idag har vi varit och åkt pulka med min faster och yngsta kusin Wilma, snart 6år. Julia åkte skidor för första gången, tyckte det var jätte skoj men lite svårt :)
Hade med oss lite saft och hembakta bullar, så gott. Det var ganska djup snö, man sjönk ner till knäna lite då och då. Inte helt lätt att gå där, speciellt när jag hade Luna i famnen... hehe
Luna fick åka pulka för första gången, blev dragen av min faster en bit men hon var inte så jätte road av att åka. Hon tyckte det var bättre när pulkan stod still :)

Efter pulkaåkningen åkte vi till barnmottagningen för att sätta sond. Ringde när vi var på parkeringen, dom skulle ringa upp efter 30min så vi gick in med en gång istället. När vi kommit in frågade en sköterska vad vi behövde hjälp med, om det var något akut. Jag sa att vi behövde hjälp att sätta en sond. Vi fick sätta oss i väntrummet, det skulle snart bli våran tur enligt sköterskan. Men tiden gick, när vi suttit där i 1,5h gav jag upp och tog på barnen. Då kom sköterskan, hon frågade om hon haft sond innan osv. Sen gick hon och läste i Lunas journal, detta tog ytterligare 20min. Hade med sig sond + tillbehör, fick gå in på ett rum. Sen säger hon att det kommer ett akut fall hon måste ta först innan hon kan sätta sonden.
Jag frågade om hon kunde hjälpa mig att mäta sonden så kunde jag sätta den själv sen, det gick bra.
Satte sonden, Luna kräktes upp den, spolade av den och satte tillbaka den igen. Tejpade så gott det gick. Kollade så den låg rätt, inte för det behövdes egentligen då det sprutat ur magsaft och välling ur sonden när hon skrek. Hade glömt att stänga den...
Sen kom äntligen sköterskan tillbaka med lite hudvänlig tejp att ha under den andra tejpen. Efter det åkte vi hem, tog bara 2h och 15min...

Eftermiddagen har varit ganska lugn, tvättat lite och kollat tv med barnen. Luna sover fortfarande mycket på dagen, lite skönt men jag vill att hon ska bli sig själv igen.

Imorgon ska vi till lekborgen och träffa mina gamla klasskompisar (+ deras barn) från gymnasiet :) men först ska Luna få sina 3mån vaccinationer på bvc, bättre sent än aldrig....

Inga kommentarer: