torsdag 1 mars 2012

Kateterisering

Dagen började kl 6 då Luna vaknade. Vi gjorde oss i ordning och jag gick ner och åt frukost.
Anna åt efter mig då Luna stod på svält inför narkosen.
Vid 11 begav vi oss mot DSBUS. Inte förän kl 15 var det Lunas tur. Det gick ganska bra men hon fick ont när dom spolade och gav narkosmedlen.
Efter vi lämnat Luna på angio lab gick vi och åt pizza.
Gick tillbaka till 323an och väntade på att Luna skulle bli klar.
17.15 gick vi upp till uppvaket. Luna sov ca 10min efter vi kommit sen var hon klarvaken och skulle ha sina skor och vagnen... De hade försökt sätta en ny pvk men fick ge upp efter 2 brustna kärl på fötterna, blev 2 rejäla blåmärken.
Tillbaka till 323an igen, togs lite kontroller, blodtryck, pox, andnings frekvens och puls.
Vid 21 fick vi äntligen åka till hotellet.

Kat resultatet var bättre än jag förväntat mig, inga nya förträngningar på lungartärerna, trycken i hjärta och lungartärer var bra, extra kärlen hon hade innan glenn var nästan helt borta. Dessa egenbildade kärl var anledningen till att hon klarade sig med shunt så pass länge, var som en tjock matta i hela bröstet. Om de varit kvar efter TCPCn hade trycken till lungorna blivit allt för höga och de hade tagit skada efter ett tag.
Läkaren trodde att en TCPC är möjlig men kirurgerna måste säga sitt först. Konferens om ca 2v, hoppas hoppas!

Luna åt lite ostbollar, choklad och drack cola innan läggdags. Mitt i allt började det läcka från plåstret på handen, blod överallt.
Lyckades leta fram ett plåster i skötväskan. Anledningen varför den är så tung och välfylld är att den har det mesta man kan behöva. Räddad mer än en gång...

Inga kommentarer: