tisdag 7 februari 2012

Läst för mycket

Nu har jag läst för mycket igen.
Googlade på låg syresättning och dess skadliga påverkan på kroppen.
Hypoxemi är den medicinska termen för låg sat. Hittade flera fakta sidor, en av dem var för läkare och studenter- på engelska givetvis.
Där stod det bland annat att det är skadligt för kroppen när sat går under 92%.
Vid 70% påverkas alla organ i kroppen. Luna ligger på 60- 87%
Vid 25% räknas man som död, jag har sett Luna ligga på 29% det var jobbigt. Som tur var låg hon på IVA.

När jag frågat kirurger och läkare om det är farligt att ligga så lågt som enkammarhjärtan gör har jag fått undvikande svar.
Det är förmodligen för att dom inte vet. De äldsta barnen är runt 25år så det finns ingen forskning på hur de mår kroppsmässigt vid t.ex 50.

Hur stor påverkan har de första 2-4åren med låg sat för organen senare i livet, kommer de åldras fortare?
Men den största frågan av alla, hur länge kommer hjärtat att hålla?
Teoretiskt ska det enligt kirurgerna hålla livet ut men hur ofta fungerar kroppen som den borde?

Kom upp ännu en diskussion om värk i ben, armar och fötter.
Luna har ju fått stora problem med det.
Det ska enligt de som jobbar i vården inte vara farligt.
Cirkulationen räcker inte till och det är ingen fara? Varför har vi blod som cirkulerar överhuvudtaget?

Att celler som inte får tillräckligt med syre och näring tar skada är nog alla överens om men när det kommer till våra hjärtisar är detta plötsligt helt normalt.
Någon mer än jag som hör hur sjukt detta låter?

Jag fick rådet att ge Luna alvedon om hon har ont, det tar bara bort smärtan inte orsaken.
Smärta är kroppens sätt att tala om när något inte är som det ska, att kroppen tar eller har tagit skada.
Behandla orsaken inte symtomen!

Lite svar på alla frågor hade inte varit fel...

Inga kommentarer: