torsdag 2 februari 2012

Försämring

Hennes läppfärg matchar klänningen

Blev ett oplanerat besök på barnmottagningen idag. Märkte redan i morse att hon var flåsigare än vanligt.

Hon gick runt i min säng någon minut och blev påverkad, tog flera minuter att hämta sig.
Sen när hon gick och lekte i köket såg jag hur blå läpparna och naglarna var, ser direkt om hon ligger lägre än vanligt.
Startade sat mätaren och hon låg på 60%. Eftersom jag visste att hon inte hade feber började varningsklockorna ringa... Sat steg till 82 efter en bra stund men det var inte helt bra då hon normalt ligger på ca 86%.
Ringde till barnmottagningen och dom ville att vi skulle komma in NU.

När vi kommit dit låg sat normalt igen men dom ville testa henne ordentligt.
Fick gå och springa i korridoren med en sat mätare, gick snabbt neråt och hamnade på 60% igen då orkade hon inte mer. Tog en bra stund innan hon hämtat sig igen, något som i vanliga fall går på Max 1min.
Gjordes ett ul som inte visade några förändringar.
Niklas tog kontakt med Gbg för att se vad dom tyckte om detta.
Anders och Björn i Gbg hade pratat ihop sig och tyckte att man skulle tidigarelägga katen men den första tiden som fanns var 28 feb så den fick det bli.

Förklaringen till Lunas försämring beror troligtvis på cirkulationen, när lungorna inte hinner syresätta blodet tar det syrefattiga blodet en extra vända runt i kroppen och därför sjunker sat ytterligare.

Nu är vi hemma igen, fortfarande chockad över att jag blev tagen på allvar. Men så fick dom ju se hur lite hon orkar i taget.
Hon springer så länge hon bara orkar, vilar en stund och gör samma sak igen.
Jag står bara och gapar förvånat och undrar hur f*n hon orkar...

Inga kommentarer: