söndag 14 augusti 2011

Allergisk

I fredags em, knappt 1h efter vi kommit fram till Flämslätt fick jag ett stick i armhålan. Det värkte lite men tänkte inte så mycket på det men senare på kvällen upptäckte jag att rodnaden och svullnaden blivit ännu värre.
Sov ganska bra förutom den lilla detaljen att min säng hade några trasiga brädor under så rumpan låg i en grop... Ergonomiskt om man sover på rygg men det gör inte jag.
På morgonen hade svullnaden ökat, kliade och stack som f*n. Fick testa salubrin men det hjälpte inte ett dugg.
På kvällen började rösten att ge med sig. Fick knappt fram ett ljud när jag skulle lägga mig, var inte direkt bättre imorse. Började få ont i tungan med så kändes inte helt ok.
Strax innan lunch åkte vi hem igen, då hade rodnaden och svullnaden blivit ännu värre. Bad pappa ringa 1177 och fråga vad jag skulle göra. Sms är nog en av de bästa uppfinningar som finns.
Fick rådet att åka till jourcentralen på en gång så mamma passade barnen och pappa skjutsade mig.
Väl där gick det ganska snabbt att komma in till läkaren, en snabb undersökning och sen fick jag 14 cortisontabletter (betapred).
Skulle först sitta 40min och vänta. Pratade med läkaren igen som skulle skriva ut mer tabletter och en adrenalinspruta som jag ska ha med mig. Sen fick jag vänta en stund till då tabletterna inte haft någon effekt- hade dom inte när vi åkte hem heller men svullnaden hade slutat öka iaf.

Nu har cortisonet äntligen börjat verka och rodnaden blir bättre men svullnaden är kvar. Tungan känns ganska ok nu med. Kliar och sticker fortfarande i armen men hoppas på bättring till imorgon :)

Imorgon ska jag ringa Vc och få dom att skicka en remiss till allergimott på Säs. Är troligtvis ett bi som stuckit då gadden satt kvar. Dom har 10gånger starkare gift än en geting så det är väl "bättre" att vara allergisk mot bin då.
Slutgiltigt svar efter testet/ testerna

Kortet är från igår kväll. Idag går svullnaden förbi det vita strecket mitt på armen. Det knallröda är kvar men de ljusare området har normal färg igen :)

Inga kommentarer: