torsdag 3 februari 2011

Hemma med en knapp på magen

Dagen innan inskrivningen
I bilen till Gbg

Framtida yrke, sopgubbe?
Mitt lilla charmtroll
På dagvården efter op
Blivit av med glukosdroppet för en stund
Väntar på att få åka hem, fått tag på en ballong

I måndags var det dags för inskrivning på dagvården. Va där kl 11 och klara kl 16. Mycket som ska kollas innan en sövning, ekg, röntgen, ul, läkarkontroll, vikt, längd, blodprover osv. Luna hade inte sovit på hela dagen så när jag satte henne i vagnen utanför hotellet stensomnade hon på mindre än 1min. Sov ca 1h innan jag väckte henne, tog en sväng till netto innan det var dags för middag. Potatisgratäng med kött i nån sky, riktigt gott. Luna åt med till min förvåning :)
Sen var det dags för nästa descutan tvätt (bakteriedödande) och få lite sömn. Blev inte många timmar för mig, kl 6 var det dags att gå upp och göra sig i ordning får att åka.
7.30 var vi på dagvården, tog ett sista bad, spolade pvk:n, drog sonden och så fick hon alvedon. Skulle varit uppe på op kl 8 men dom var som vanligt sena så 8,30 kom vi in på rummet där Luna skulle sövas. Gillade inte alls folk som pillade på pvk:n, var jättearg när hon fick dormicum (lugnande) sen somnade hon med ögonen halvöppna och jag lämnade över henne till narkosläkaren. Gick ner och köpte en macka, åt ingen frukost innan eftersom Luna stod på svält.
9.35 ringde dom från uppvaket, Luna sov ca 1h innan hon började vakna till lite smått. Åkte ner till dagvården igen vid 11 för att vänta på vårdplats på hjärtavd. Riktigt dryga timmar att bara sitta och vänta. Inte förän kl 18 kom dom och hämtade oss. Hade ordentlig träsmak i röven efter 7h på en stol med Luna i knät, bara några korta pauser för toabesök och lunch.
Kom till 4 rummet och skulle få dela med en kille men han kom inte, skönt för oss. På kvällen var det hjärtebarnsfika så vi satte oss en stund och pratade med andra föräldrar. Luna hade dropp och fick fortfarande inte äta fast föda så vi fikade inte. (Tisdagar kommer 1 el 2 föräldrar till barn med hjärtfel och bjuder på fika och pratar) Ett skönt avbrott i vardagen på avd.
Efter fikat fick Luna äntligen äta lite välling, hon åt 50ml utan problem :) Jag lyckades somna 5min innan droppet var slut och blev väckt av larmet. Tog mig ur sängen på 2 röda och stängde av larmet för att inte väcka Luna och sen ringde jag på sköterskan som kopplade bort droppet, gav antibiotika och alvedon. Efter det stensov vi till kl 5 då Luna vakande och ville ha välling. Hon åt lite och jag sondade resten sen somnade vi om till 7.15. Väntade på nutritionsköterskan till kl 11 för att få reda på om vi skulle få åka hem och hur man skulle sköta knappen. Sen var det ytterligare väntan på läkaren som skulle skriva ut oss.
På em kom vi hem igen, så skönt. Känslan av att lämna sjukhuset och sen komma hem, gå in genom dörren är nog den bästa som finns. Inga mer stick, kontroller, folk som springer in och ut.
Luna blir genast gladare och lugnare. Hon är inte hysterisk annars heller men jag ser en stor skillnad. På sjukhuset satt hon inte mycket på golvet, hon ville bli buren.
Knappen fungerar jättebra, matslangen sitter kvar för att jag ska slippa dra och pilla för mycket där. Hon verkar inte vara så besvärad av knappen, ligger på mage på golvet och kollar tv.
Trodde hon skulle ha jätteont när jag tvättade såret och snurrade på knappen men inte en min. Hon låg och lekte med en hudsalva och var jätteglad :)

2 kommentarer:

Marielle sa...

Vad gott och höra att allt gått bra!! Hoppas det blir lättare för er med "maten" och att hon går upp i vikt.
En riktigt fin liten tjej du har <3
Kram

M sa...

hej, härligt Luna!!
skönt att det gick bra och att ni kom hem fort, och att hon inte tycker det är så värst konstigt heller, är ju toppen, hoppas det håller i sig, massa kramar therese