måndag 27 december 2010

Då var julen över

Vi har haft en mysig jul med släkten :) Kvällen innan julafton var vi och åt middag hos mina föräldrar. Tjuvstartar alltid julen då :) Vi var hemma vid 22 och barnen var helt slut men roligt hade dom. Deras kusin Amanda var också med, bus från början till slut.
På julafton åker vi alltid till min faster A-M och hennes man T. Brukar åka till kyrkogården och tända ljus innan vi äter men detta året stannade våran lilla familj hemma då det var så kallt. Vill inte dra ut Luna någon längre stund med hennes dåliga cirkulation och astma. Vi kom lagom till maten istället :)
Efter det fikade vi lite, var nog ingen som åt några mängder efter all mat ;)
Kollade lite på kalle efter jag fått Luna att somna. Tog en stund då hon var lite orolig efter alla nya intryck och folk hon inte träffar så ofta. Hon sov max 1h sen var det full fart igen.
Sen kom tomten, ingen var jätte rädd för honom iaf :) Luna brydde sig inte och Julia berättade att hon fått en ny julklänning som hon stolt visade upp.
Köpte inte så mycket saker till barnen eftersom dom redan har så mycket redan. Sen fick dom av mina föräldrar, farfar, min syster och min bror m. familj. En utrensning av saker dom inte använder skulle nog behövas.
När tomten gått började alla öppna sina paket. Julia visade upp alla saker för mig och alla andra med, hehe. Luna var inte alls intresserad av att öppna paket, hon satt och plockade med tomglasen i drickabacken istället...
När alla paket var öppnade tog mamma hand om barnen medan jag och mina kusiner spelade julklappsspelet. Alla fick 2 paket var. Jag fick mitt presentkort från Lindex och en flaska lakrits shot.
Luna började bli trött vid halv 10 så jag la henne igen. Vi stannade till 11.30 sen vi åkte hem. Luna tjötade hela vägen. Sen stenslocknade vi på en gång.
På juldagen var vi hemma på fm men hade tråkigt så vi åkte till mina föräldrar och lagade mat. Blev orientalisk kassler, skönt med något annat än julmat. Åkte hemåt vid 9, la barnen som somnade med en gång.
På annandagen gick vi på mellandagsrean och kollade. Fanns inte så jätte mycket. Julia fick ett par bagy jeans, jag en tunika och en kofta. Luna fick nog inget men hennes garderob är redan överfull :) På kvällen kollade vi på film, först Dumbo som Julia fått i julklapp och sen katten Gustaf. Lyxade till det lite med fanta och ostbågar. Luna satt still en bra stund och åt några ostbågar. Samlade väl kraft för att orka stänga av dvdn och tvn för oss ;)
Idag tog vi en sväng i stan och kollade lite. Bytte Julias jeans till en storlek större och sen köpte jag en tunika och ett par leggings till henne. Hon behöver nya kläder, allt är för smått eller udda finns knappt något som passar ihop.

Luna har fortfarande sond, äter lite vanlig mat själv men inte tillräckligt.
Om hon fortfarande inte äter efter hon återhämtat sig efter sin nästa op (Glenn) får det nog bli en knapp. Sonden är inte direkt någon långtidslösning. Kräkningar har det inte varit så mycket av det senaste *peppar peppar* men en ny förkylning är på G så ska nog inte säga för mycket.

Det var en kort summering av vad som hänt den senaste veckan :)

Inga kommentarer: