onsdag 25 april 2012

Skrämmande

Åter igen har personalen här visat att man som förälder inte kan släppa kontrollen.
De tar hand om barnet men man som förälder måste se vad som verkar rimligt.
Även om vi föräldrar ofta inte har någon sjukvårds utb får man använda det sunda förnuftet.

Nattsköterskan skrev bara det som kom i Lunas drän på natten och inte det som kommit under dagen i påsarna.
Kirurger och läkare gick runt på avd och kollade till alla barn. Dom blev mycket nöjda när dom såg att det bara kommit 40ml i dränen ända till jag sa att det bara var nattens mängd...

Tjejen som opades i torsdags och lördags blev av med sin urin kateter igår em. Hon hade inte kissat sen igår kväll och nattsköterskan hade inte rapporterat om det till dagpersonalen.
Dom i sin tur uppmärksammade inte avsaknaden av urin förän kl 14!
Då har hon fått flera doser furix som är intravenöst urindrivande med snabb effekt.

Det är helt sjukt då dom annars har stenkoll på hur mycket som går in och kommer ut.

Jag kollar alltid listorna för att se hur det ser ut. Man måste helt enkelt vara uppmärksam. Hemma hade man reagerat om barnet inte kissat på nästan 24h.

Nu är hon uppe på op eller Iva igen. Vet inte om det är för hjärtat men jag misstänker det då dom gjorde ett ul strax innan det blev fart på personalen och det upptäcktes att hon inte kissat...

Lunas PK hade gått ner till 4,2 så det är skönt men alla salter ligger jättelågt så mer insatt i samband med måltider.

Hon har fått klyx med, kom lite till en början och jag trodde hon var klar men jag kunde inte haft mer fel. Bajsfest är nog ordet som bäst beskriver det hela.
Det var överallt, sängen, vagnen och golvet.
Fick ringa på personalen så jag fick hjälp att förflytta henne till duschrummet.
Nu har det lugnat sig igen och Luna sover.




Strax innan bajsfest...

Hon har varit uppe mycket, gått och cyklat.
Dränförlusterna blir mindre och hon piggare å gladare så jag är nöjd.

Vi har haft besök av Camilla, Samuel och Felicia idag med :)

Fick dagens skratt när personalen hade gympa ute vid hissarna. De flesta var med. Luna satt på trehjulingen med ett stort leende haha.


-Mikaela

Inga kommentarer: