tisdag 10 januari 2012

Provtagning och pulkaåkning

Idag ringde Lunas kontakt ssk och sa att hon pratat med läkaren och han tyckte det skulle tas blodprover för att kolla sköldkörteln och gluten intolerans mm. Detta för att hon inte växer. Att jag står och säger saker som istället tyder på något hjärtrelaterat tas ingen som helst notis om.
Vi åkte och tog proverna idag för att få svaren så snart som möjligt för att sen kunna få en ORDENTLIG koll av hjärtat.

Luna däckade i soffan efter denna sömnlösa natt. Hoppas på mer sömn denna natten.

För att visa ssk hur blå och andfådd Luna blir lät jag henne gå en bit (från BB hissarna till barn mott), max 75m. Ssk tyckte detta var långt för en så liten! Inte konstigt att hon inte brytt sig innan när jag berättat om Lunas tappade ork när dom har så låga krav. Att hon orkat gå denna sträcka och ännu längre innan viftades bort.
Tog upp det här med Lunas värk i ben/fötter, om det är vanligt och vad det beror på. Vanligt är det och inget att oroa sig över, cirkulationen räcker inte till helt enkelt. Det är alltså inget problem att fötterna inte får tillräckligt med syre?! Vänster kammare har hand om cirkulationen av det syrerika blodet, Lunas friska kammare och borde orka pumpa ner blodet i fötterna som innan men nu gör den inte de...
Detta ser jag som ytterligare ett tecken på att hjärtat mår sämre men det gör inte dom som har utb på området?! Hur svårt kan det vara att lägga ihop ett och ett? *SUCK!*
Imorgon ska jag ringa Anders i Gbg och höra vad han har att säga om Lunas mående. Han lyssnar och kollar gärna en gång för mycket än en för lite, en läkare i min smak (iaf när man som förälder ringer och är orolig över något).
Hoppas han är inne på min linje och sätter upp henne på väntelistan för en kat ganska snart, syns ju uppenbarligen inget på ultraljudet- eller?
Fick även reda på att läkaren inte ens kollat på EKGt ännu, det ska han ha gjort till nästa tisdag! Jag lämnade in det för 2veckor sedan.
Luna fick en ny liten yrsel attack igår kväll, lite svårt med balans och lägre syresättning än normalt men ganska snabbt övergående.
Ska det vara så svårt att ta en förälders oro på allvar?!
Om dom skulle kolla upp det som föräldern misstänker först hade sjukvården kunnat spara mycket pengar, dessa tester dom nu tagit är ju inte direkt gratis... Lägg resurserna på det som verkar mest troligt istället för att "utesluta"
Om dom bara kollat hjärtat ordentligt först hade jag gärna gjort de testerna och mer därtill för att få en förklarning.
Efter vi kommit hem från barnmott och ätit mellis gick vi ut och åkte pulka. Båda barnen gillar det. Luna satt i sin baby pulka som jag drog upp för att spara på hennes krafter, att min kondis blivit ännu sämre efter blodförlusten igår var bara att ta, hehe. Brukar kunna gå upp för mina trappor med Luna och kassar utan att bli andfådd men idag räckte det med Luna på armen...
Gjorde snögubbar också, väldigt vackra blev dom ;) Luna var inte så road av de så hon gungade istället.
Åkte lite mer pulka innan vi gick in.

1 kommentar:

Harry sa...

Ja ni kämpar på mor och döttrar. kramar pappa / morfar