torsdag 26 januari 2012

Öppnis, kat och irritation

Idag har vi varit på öppnis, hörde mig för om det gått mycket magsjuka men det hade inte varit något alls. Nu är det bara att vänta och se om hon åker på något annat istället...
Barnen lekte bra som vanligt, märkte knappt att jag var där.
Sen åkte vi och handlade, en aning kaosartat ett tag. Luna försvann, hon är ju så kort att hon inte syns så bra.

Väl hemma lyssnade vi på musik och barnen dansade loss.
Fick bli tidig läggdags idag, Julia hade lite svårt att somna. Längtar säkert till imorgon då pappa kommer.

Anki från Gbg ringde och sa att hon gett mig fel info igår. Luna ska ha gjort sin kat senast den 29e februari :)
Skönt att det äntligen händer något.
Imorgon ska jag ringa Anki och höra om dom även kan boka in en gastroskopi samtidigt.


Nu över till ett väldigt stort irrations moment, daltande föräldrar.
Läser mycket om barn med ex ätsvårigheter. Kom upp en diskussion om tandborstning, hur man ska göra om barnet vägrar.
Vissa föräldrar vill absolut inte tvinga barnen till något som har med munnen att göra- självklart vill ingen förälder det men ibland är det nödvändigt.
Även om barnet inte äter via munnen men kräks blir det ändå beläggningar på tänderna vilket i längden leder till hål. Undrar vad de barnen ska äta med då?
Jag tvingar Luna att borsta tänderna, dels för att hon ska ha rutinen men även hennes ökade risk för endokardit (bakterier i hjärtat).

MEN jag gör skillnad när det kommer till mat. Tvingar aldrig henne att äta något, tjatar inte. Är allmänt avslappnad, låter henne sitta med och äta om hon vill. Matstunden ska vara något trevligt och ni som varit med vet att jag lyckats väldigt bra med det.

Barn är långt ifrån korkade, de vet skillnad på tandborstning och måltid- även om munnen är inblandad i båda sakerna.

Inga kommentarer: