fredag 14 oktober 2011

Lilla solstråle <3

Började med nytt matschema för Luna idag, ett försök att få bort nattmatningen.
Innan har hon fått 150-180ml var 3e timme men idag höjde jag till 200 per mål istället. Gick hur bra som helst vid 3mål, precis efter mål 4 kräkte hon upp allt och lite till. Det var jobbigt idag, min lilla solstråle var jätte ledsen :( hon hade kämpat i sig lite bröd och grönsaker som kom upp med.
Att det ska vara så små marginaler!

Minsta intag kcal är 1200 och 1l vätska. För att det ska fungera utan nattmat måste vi klämma in 7mål var 3e timme vilket är helt omöjligt om jag ska få lite sammanhängande sömn.
5mål är inga problem + att hon dricker lite välling vid läggdags och mjölk vid vanliga måltider.
Försöker göra det bästa för Luna och samtidigt komma vidare men vi står och stampar på samma ställe som för 1år sedan.
Dietist och logoped kontakten är inte mycket att hurra för heller. Får sondnäring utskrivet bara.
Testade näringsdrycker men Luna gillar inte dom. Det hade varit så skönt om hon hade kunnat dricka 1mål själv.

Anledningen till varför det blir så många inlägg om maten är att det tar så lång tid att ge Luna mat och är allmänt krävande. Först sitter hon och äter vanlig mat med mig och Julia, efter det ska hon sondmatas. 2,5h senare gör jag om allt igen.
Att barnen äter är för många helt självklart. För mig är det inte så- längre.
Lite av stressen över maten är borta, hon växer, går upp i vikt och kräkningarna har minskat vilket är grymt skönt.
Jag letar fel och förklaringar på varför hon slutat äta. Finns det något jag gör, någon situation vad som helst men jag hittar inget. Känslan av misslyckande finns där men det verkar inte finnas något jag kan göra.
Många timmar som går åt till detta ämne.

2 kommentarer:

famgranath sa...

Usch så jobbigt! Jag är evigt tacksam att vi haft en dietist som har hjälpt oss så mycket som hon har gjort. Hon har hjälpt oss med vilken mat vi ska prova, hur vi ska prova och ge den och förslag på tider, hastigheter osv.

Om dietisten inte gör något, kan du inte prata med den i Gbg? Det är jättejobbigt att helt själv gå och fundera och kämpa med det.
Kram!

Lisa sa...

Hoppas det blir bättre...Vem är er dietist?
Harry äter nästan hela sin dygnsmängd på natten...och knappt ingenting på dagen.

Nu ska vi börja ätträna på förskolan så får vi se om det ger något resultat...hoppas han äter bättre i grupp.

Kämpa på du gör det så bra!