torsdag 9 juni 2011

Maten

Får bli ett inlägg om Lunas omdiskuterade mat. Vill klargöra lite saker där.
Jag för dagbok över allt som händer. Vad vi gjort under dagen, saturation, vad och hur mycket mat Luna har ätit, hur mycket välling, hur mycket jag sondat, nattmatning- hastighet och mängd. Hur mycket hon sovit under dagen, hennes allmäntillstånd, kräkningar, när hon somnat på kvällen och om hon vaknat mycket.
Nu när jag läst igenom dagboken från nu och ett år tillbaka har jag hittat lite intressanta saker.

*Luna går upp bättre i vikt om hon äter själv även om hon inte fått i sig lika mycket som när jag sondat. Detta beror på att när man äter är kroppen förberedd på att det ska komma mat och därav blir näringsupptaget bättre.

Kan jag äta vanlig mat samtidigt som jag har en gastroknapp?
Javisst, om du kan äta är det utmärkt att du gör det. Om du har svårt att svälja eller inte kan svälja alls kan det ändå vara viktigt att få känna smak av mat. Man kan då tugga på vanlig mat och sedan spotta ut den. Man brukar faktiskt rekommendera att man har något att tugga eller suga på i munnen när man sondmatar sig även om man inte kan svälja ner det. Detta stimulerar till en bättre matsmältning. Ditt energi/näringsbehov tillgodoses via sondmaten så det du väljer att äta kan vara sådant du längtar efter.

Källa : http://usörebro.se/Files-sv/Videoarkiv/Bilder/Enterala%20sonder/Dokument/Gastroknapp.pdf

*Dom perioder jag sondat mycket har hon kräkts floder och inte velat äta själv. Jag tror hon kopplar samman mat med kräkningar. Skulle inte heller vara så sugen på mat om jag kräktes flera gånger per dag.

* Har testat ALLA hastigheter med pump och handmatning, för Lunas del gör det ingen skillnad om det tar 15min eller 1,5h att få i sig en viss mängd. Om hon äter välling på flaska tar det ca 10min för henne att få i sig 150ml. Så att 120ml på 10- 15min skulle göra henne illamående tror jag inte på.

* Matmängden per mål spelar roll, en väldigt liten skillnad i kräk frekvens men ändå.

* Det Luna inte får i sig på dagen fyller jag på med nattetid. Hon svälter inte!

*Har diskuterat med dietisten om Luna skulle kunna ha ryggsäck med matpump i för att kunna mata länge utan att hon behöver sitta still. Pumpen väger ganska mycket för Luna sen finns det bara 500ml påsar med mat så det är inget alternativ just nu.

Vi har hittat ett sätt som funkar för oss, vad hon äter, när och tidsintervall. Det har ingen förutom jag och Luna med att göra.
Luna har inte kräkts på en hel vecka, äter gärna välling OCH vanlig mat- de ni.

Måste tacka för diskussionen igår som gjorde att jag kollade igenom hur det faktiskt fungerar.

Inga kommentarer: