lördag 18 juni 2011

Ändrade planer- Op inställd

Dagen började som den skulle, vi myste i sängen, packade det vi behövde ha med oss och gick ner till sjukhuset. Där fick Luna sin sista dusch och tog på sig skjortan. Sen gick det helt åt skogen.
Kirurgen kom och sa att han har ställt in op då han inte är säker på att Luna klarar en Glenn op. Han vill att vi ska kolla syresättningen ofta för att se så hon inte ligger för lågt.
Hade föredragit en spark i magen framför det beskedet. Nu har Luna duschat 3 dubbelduschar och fått ett klyx HELT i onödan.
Besvikelsen och maktlösheten man känner då är helt sjuk. Jag försökte säga till kirurgen att Luna är stabil och dippar inte i syre mer än ett par gånger i veckan men han vägrade lyssna. Det SKULLE mätas innan. Jag som tar hand om Luna 24/7 har ju inte en susning hur hon mår bara för att jag inte har någon utbildning, eller?!
Vissa saker ska man uppenbarligen hålla käft om sen är det en balansgång vad man ska säga och inte utan att utsätta Luna för någon risk.

När Luna mådde dåligt och jag ville kolla henne var det INGEN som reagerade men nu när hon mår bra ska hon kollas under lupp, vad fan är logiken i det?

Efter många om och men fick vi pemis till Ronald över natten. Skulle mäta syresättningen varje el varannan timme och skriva upp. Hon har legat på 77-87% hela tiden.

Kl 10 var vi tillbaka på avd, inte en sköterska i sikte. Fattar inte varför vi skulle komma kl 10 om dom har frukostrast. Tillslut kom det en sköterska, kollade pvk:n och satte ett heparinlås så det inte ska bli stopp i den. Kollade våran lista och sen syret igen som låg stadigt på 81%.
Hon skulle meddela kirurgen detta, han har jouren i helgen.
Sen fick vi lov att åka hem på permis och komma tillbaka imorgon kväll. Helt underbart att komma hem även om det bara är 1natt.

Lunas op blir på tisdag, om inget oförutsett händer vill säga...

Nu ska jag njuta av att vara hemma, kanske lägga mig i sängen en stund medan Luna sover

1 kommentar:

Lisa sa...

Tror inte mina ögon! Fy för att ladda om igen, varför kan de inte lita på dig? Du känner ju Luna bäst!!

Styrkekram till dig!