fredag 17 december 2010

Tandläkaren

Morgonen började bra, gick upp och duschade barnen sov fortfarande. Väckte dom och gav dom frukost, tiden började rinna iväg. Precis innan jag skulle ta på Luna kläder kräktes hon upp all mat hon ätit + en massa slem. Då var vi väldigt sena kom iväg 7.40, den tiden jag skulle lämnat Julia på dagis. Sen missade jag bussen, den som skulle kommit efter gick sönder så bussen efter va väldigt full. Vi hann i tid till tandläkaren iaf.
Besöket var snabbt avklarat, övertandläkaren kollade bara lite och konstaterade att det såg bra ut- inga hål eller tecken på inflammation i tandköttet . NÄHE? Det hade jag ju inte sett själv...
Hon malde på om att socker är väldigt skadligt för tänderna, att Luna måste hålla en god munhygien för sitt hjärtas skull (bakterier från munnen kan sätta sig i hjärtat) osv. Alltså, sånt som för mig är självklart.
Ska fortsätta gå dit var 3e mån, sådär kul men sålänge dom är nöjda...
Dom verkade tro att Luna var mitt första barn och att jag inte hade en susning om hur tänder ska skötas. Så jävla trött på att bli dumförklarad vart man än går, är det min ålder eller bara en allmän uppfattning att föräldrar är helt pantade?!
Julia har inte haft ett enda hål än även om tandborstningen inte skötts helt perfekt. Beror nog mycket på anlag, vad för mat man ger och hur ofta tror jag.
Tandläkaren var trevlig och så men lite manisk över sockrets negativa påverkan på tänderna... Jag ger Luna vad hon vill ha för att få henne att äta överhuvudtaget, vill inte att hon ska tappa hur man äter genom munnen. Då har vi problem trots att tänderna skiner.
Inte förän i slutet sa hon att jag givetvis ska följa dietistens råd oavsett hur bra/ dåligt det är för tänderna. Dietisten säger : ge henne när hon vill ha, spelar ingen roll vad så länge hon inte lever på godis och sötsaker. Det gör hon verkligen inte så vi fortsätter som innan.
Sen sa tandl. att Lunas framtänder är väldigt sena, dom kan ha skadats i samband med intuberingen. Tack för den, en till sak att oroa sig över. Kunde la väntat med det till nästa besök. Tror inte dom är skadade, Luna fick sina första tänder när hon var 11mån så dom är förhoppningsvis bara sena.
Efter tandläkaren gick vi till apoteket och sen till barnmott för att hämta nytt duoderm. Hoppas vi får det hemskickat snart.

Nu ska jag försöka lägga mig en stund innan det är dags att hämta Julia, blev bara 3h sömn inatt.

Inga kommentarer: